Prisoners of War: a Point of View is een interdisciplinaire samenwerking tussen Erik Wiedenhof (audiovisual media) en Lion van den Brand (photography). Ze studeerden in 2016 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en wonnen daarmee de HKU Award voor Artistieke Prestatie.
Het werk ontstond met Lions zoektocht naar het verleden van zijn grootvader: ex-KNIL soldaat en krijgsgevangene tijdens de Tweede Wereld Oorlog aan de Dodenspoorlijn. De beschadigingen die Pelt daar heeft opgelopen hebben een belangrijke rol gespeeld in het gezin dat hij daarna stichtte, zo ook op Lion. Ons doel was om Lions persoonlijke verhaal naar een bredere context te vertalen en daarmee het heersende taboe van stilzwijgen te doorbreken.
De video-installatie was te zien op HKU Exposure (30 juni t/m 3 juli 2016), het Nederlands Fotomuseum (1 september t/m 30 oktober 2016) en het GoShort Filmfestival (5 t/m 9 april 2017)
Jury rapport HKU Award:
De filmische verbeelding die Erik Wiedenhof en Lion van den Brand hebben gegeven aan de sporen die De Tweede Wereld Oorlog heeft nagelaten in de familie van van den Brand is origineel en meeslepend visueel. De audio opnames van van den Brands voorzichtige zoektocht naar de onbegrijpbare invloed van zijn opa’s oorlogsverleden heeft een visuele wending gekregen in een doorgaande reis door Thailand gefilmd vanuit een trein en een boot die richting het verdwijnpunt snellen. Een halfrond projectiedoek dompelt de toeschouwer onder in het schuldige landschap wat de makers betreden en weer verlaten. Met Prisoners of War: a Point of View trekken de makers een spoor door een traumatische geschiedenis die door de hallucinerende bewegingen zowel wordt opgeroepen, als bezworen.
De filmische verbeelding die Erik Wiedenhof en Lion van den Brand hebben gegeven aan de sporen die De Tweede Wereld Oorlog heeft nagelaten in de familie van van den Brand is origineel en meeslepend visueel. De audio opnames van van den Brands voorzichtige zoektocht naar de onbegrijpbare invloed van zijn opa’s oorlogsverleden heeft een visuele wending gekregen in een doorgaande reis door Thailand gefilmd vanuit een trein en een boot die richting het verdwijnpunt snellen. Een halfrond projectiedoek dompelt de toeschouwer onder in het schuldige landschap wat de makers betreden en weer verlaten. Met Prisoners of War: a Point of View trekken de makers een spoor door een traumatische geschiedenis die door de hallucinerende bewegingen zowel wordt opgeroepen, als bezworen.