Een beknopt lijstje hoe een project met assets over te dragen.
Ik grade graag op het bronmateriaal (OCF). Dit materiaal kan voor of tijdens de offline montage vooruit worden gestuurd per gegevensdrager zodat ik alvast een kopie naar mijn server kan maken. De definitieve aanlevering kan na de picture lock vervolgens via internet worden aangeleverd, aangezien het meeste bronmateriaal dan al overgezet is. Extra materiaal waarvan bekend is dat dit in de picture lock edit zal zitten ook graag toevoegen op de HDD/SSD. Denk aan archiefmateriaal, animaties, titelkaarten, etc.
Wil je afwijken van de workflow of heb je vragen? Laat het vooral weten, in overleg is er een workflow te bedenken die past bij de productie.
Aanlever checklist:
• Originele camerabestanden (OCF) + al het in de picturelock tijdlijn aanwezig beeldmateriaal.
• Offline referentie video met audio en ingebakken LUT.
• Opgeschoonde tijdlijn in .edl/.xml, .edl/.aaf of .drt formaat.
• Overige bestanden zoals gebruikte LUT’s, fonts en subtitles (.srt) die tijdens de montage zijn gebruikt
• Een of meerdere alpha video's van alle titels, overlays en effecten, bij voorkeur op lengte van de gehele tijdlijn. Kan ook als source clips mits meegeleverd in (losse) .edl/.xml, .edl/.aaf of .drt.
• Projectbestand (.prproj of .drp) indien er ge-edit is in Premiere/Resolve.
• Hoge kwaliteit "flat pass" (ook wel flattened master media file of baked export) indien er tijdens de montage op bronmateriaal is gewerkt. Zonder titels, effecten, overlays, LUT’s. Indien de relink op sommige plekken niet lukt kan ik op deze hoge kwaliteit export terugvallen. Graag een ProRes 4444 op source resolutie.
Offline referentie video
In de offline reference video (.mp4 of proxy formaat ProRes/DNxHD) op basis van picturelock tijdlijn in Rec709. Effecten/stabilisatie/overlays/audio etc mogen hier in blijven, daarmee kan ik controleren of de conform goed is gegaan. Graag onderstaande metadata inbranden:
• master/record TC (tijdcode van tijdlijn)
• source TC (tijdcode van clip in beeld)
• source bestandsnaam
• beeld manipulaties (bijv. speed-effects, transforms, flips/flops)
• TC en lengte moet overeenkomen met de .edl / .aaf / .xml tijdlijn. Houd dit ook aan voor de aanlevering naar geluid.
Tijdlijn opschonen
Maak een kopie aan van de picturelock tijdlijn en zet er b.v. “_NaarGrade-datum” achter.
• Flatten de tijdlijn door alle video zo veel mogelijk minimaliseren naar één videolaag (V1).
• Overlays, titels, logo’s e.d. mogen blijven staan, net zoals positionering, zooms, retimes en dissolves. Deze komen soms goed door. Stabilisatie en custom effecten niet, dit moet weer tijdens de finishing worden toegevoegd.
• Alle audio clips verwijderen, die pak ik uit de reference video.
• Un-nest clips waar mogelijk, zodat het bronbestand in de tijdlijn staat.
• Verwijderen lege audio of video tracks, die komen namelijk ook mee.
Overige bestanden
• Graag de gebruikte preview LUT(s) meegeven, zodat ik een idee heb waar jullie (technisch) naar hebben gekeken tijdens de montage.
• Fonts ook graag meegeven die voor titels zijn gebruikt.
• Ik draai hier Premiere en Resolve. Als een van deze programma’s is gebruikt tijdens de montage ontvang ik graag het .prproj of .drp projectbestand zodat ik kan troubleshooten als de relink niet werk.
• Indien er met veel verschillende effecten/titels wordt gewerkt: een alpha video (aangeven of het Straight of Premultiplied is) van die titels en effecten. Deze kan ik dan als overlay op de tijdlijn leggen om in de grade een goed beeld te hebben van uiteindelijke video.
• Indien er tijdens de edit op bron camera footage is gewerkt: een export zonder titels, effecten, overlays, LUT’s) in hoge kwaliteit ProRes of DNx op source camera resolutie. Ookwel een “baked/flat pass” export genoemd. Indien de relink op sommige plekken niet lukt kan ik op deze export terugvallen.
Tips en opmerkingen
• Zorg dat je de OCF altijd per SSD of schijf aanlevert, niet via online platformen als Google Drive of MyAirBridge. Kleine files als ondertiteling en audio kunnen prima per WeTransfer verstuurd worden.
• Organiseer de aanlevering in een “to_grade” map en vermeld ook de datum van aanlevering, zo blijft er overzicht wanneer er meerdere aanleveringen zijn.
• Verwijder oudere versies of plaats deze in een map “_old” map
• Voor Premiere editors: Graag Scale to Frame Size (niet Set to Frame Size) gebruiken tijdens de offline montage, dan zit ik niet vast aan de sequence resolutie die in de edit is gebruikt.
• How to Prepare Your Premiere Pro Project for Color Grading is een goed artikel van Frame.io die dieper ingaat op de conform.
• Het is belangrijk dat tijdens het maken van de proxies tijdcode, reel, en filename meegenomen wordt in het proxy bestand. Als dit niet gebeurd kan er geen link gevonden worden met het bronbestand (OCF)